DE DEFENDER 75TH LIMITED EDITION: DE KROON OP LAND ROVER’S 75-JARIG BESTAAN
Woestijnzand, modder, rotsen en water. Stuk voor stuk terreintypes die menig wagen af doen haken. Tenzij de wagen in kwestie een Defender is. Dit iconische vlaggenschip is naast de Range Rover een van de meest succesvolle modellen van Land Rover. De Defender stelt mensen in staat tot het onmogelijke, inmiddels al driekwart eeuw lang. Meer dan genoeg reden voor het merk om, ter gelegenheid van de 75e verjaardag, de Defender 75th Limited Edition uit te brengen. Een wel heel bijzondere jubileumeditie.
Zo ongeveer alle ervaringsdeskundigen zullen het beamen: de Defender is een auto met een compleet eigen karakter. Een daadkrachtige instelling die zich niet laat afschrikken door obstakels, geen boodschap heeft aan modderspetters, en het niet moet hebben van gimmicks of speciale effecten. Een mentaliteit die bereid is door te zetten waar anderen het laten afweten. Dit karakter is tijdloos, en daarom net zo goed aanwezig in klassieke Land Rover modellen als in de Defender van de huidige generatie, op de markt sinds 2020. En misschien wel meer dan ooit in de speciale 75th Limited Edition.
Van klassiek naar nieuw
De geschiedenis van de Defender begint met de allereerste Land Rover, het geesteskind van Maurice Wilks dat in 1948 (30 april) debuteerde op de AutoRAI in Amsterdam. Deze oorspronkelijke Land Rover had een stalen chassis en een aluminium carrosserie, en was uitgerust met een 1.6 liter benzinemotor met 51 pk. Omdat hij hoofdzakelijk was ontworpen voor op en rond de boerderij, was hij met zijn vierwielaandrijving berekend op modderig en nat terrein. Een echte naam had hij nog niet, er was tenslotte maar één model. Pas toen latere generaties Land Rovers werden geïntroduceerd en de noodzaak ontstond om de verschillende modellen van elkaar te onderscheiden, werden deze omgedoopt tot ‘Series I’, ‘Series II’ en later ook ‘Series III’. Pas in 1990 zou de naam ‘Defender’ officieel zijn intrede doen.
Tijdens hun bestaan onderscheidden de Land Rover Series en later de Defender modellen zich keer op keer, op alle mogelijke manieren, door hun robuustheid en onnavolgbare capaciteiten. Zo namen ze wereldwijd deel aan vele legendarische expedities, competities en offroad-rally’s. Ze maakten hun opwachting in talrijke films en werden bestuurd door diverse beroemdheden. Daarnaast werden ze al gauw geliefd bij humanitaire en natuurbeschermingsorganisaties, en redden ze talloze mensenlevens tijdens hulpoperaties in moeilijk toegankelijke gebieden. Mede hierdoor verkreeg de Defender op den duur een iconische status.
De laatste klassieke Defender rolde van de productielijn in 2016 en luidde daarmee het einde in van een tijdperk. In 2019 werd het icoon echter nieuw leven ingeblazen met de onthulling van een compleet nieuwe Defender, geheel van de grond af heropgebouwd en uitgerust voor de 21e eeuw. Deze nieuwe generatie verlegde de grenzen opnieuw, met zijn unieke combinatie van karaktervolle lijnen, geavanceerde technologie, robuuste materialen, een doelbewust interieur en superieure capaciteiten in het terrein. Met het nieuwe model werden tevens nieuwe, efficiënte semi-hybride en plug-inhybride aandrijflijnen beschikbaar. De nieuwe Defender was van meet af aan een enorm succes, en won over de hele wereld meer dan 50 awards. Een legende was herboren, en de ‘Defender spirit’ leefde opnieuw op.
De 75th Limited Edition
In de nieuwe 75th Limited Edition is het unieke karakter van de Defender misschien wel meer dan ooit aanwezig. Het komt tot uiting in zijn exclusieve lakkleur en details, zijn robuuste materialen en zijn ongeëvenaarde capaciteiten. Deze worden op uitgekiende wijze gebundeld met innovatieve, nieuwe technologie zoals een hybride aandrijflijn, ‘Software-Over-The-Air’-updates en Configurable Terrain Response, waarmee de instellingen van de wagen nauwkeurig kunnen worden afgestemd op ondergrond en omgeving.
De lak en velgen in Grasmere Green, een kleur die enkel beschikbaar is voor deze speciale editie, worden aan de buitenzijde aangevuld met opvallende graphics, Ceres Silver bumpers en privacyglas. In het interieur keert de unieke lakkleur terug in de dwarsbalk, uitgevoerd in Grasmere Green Powder Coat Brushed Finish, en de lasergeëtste details op de eindkappen van de dwarsbalk. De zetelbekleding is uitgevoerd in Ebony Resist-kunstleder en de hockeystick op de middenconsole is bekleed met Robustec – de meest robuuste stof die beschikbaar is in de Defender. Een stoffen vouwdak of optioneel panoramisch schuifdak maakt zijn verschijning compleet.
Wat standaarduitrusting betreft is de jubileumeditie gebaseerd op de Defender HSE, en zodoende van alle gemakken en functionaliteiten voorzien. Zo beschikt hij onder meer over een 3D-omgevingscamera en Configurable Terrain Response om zelfs de meest veeleisende offroad-manoeuvres succesvol te volbrengen. Matrix LED-koplampen zorgen voor optimaal zicht in alle omstandigheden, en een 11,4” touchscreen biedt toegang tot het snelle, intuïtieve en altijd verbonden Pivi Pro-infotainmentsysteem.
Voor superieur comfort zijn er daarnaast airconditioning met drie zones en een verwarmbare stuurwielrand, evenals 14-voudig elektrisch verstelbare en koel-/verwarmbare zetels met memoryfunctie voor zowel de bestuurder als de voorpassagier. In België is de speciale 75th Limited Edition leverbaar als Defender 90 en 110.
75 jaar nadat de Series I ten tonele verscheen, is Land Rover uitgegroeid tot een ware referentie als het gaat om terreinwagens en SUV’s die in staat zijn tot grootse daden. De Defender heeft in zijn bestaan al een lange weg afgelegd, maar ongetwijfeld een nog langere weg te gaan. Zijn unieke karakter bestaat immers voort in de nieuwe Defender generatie, zoals het dat ook in de toekomst, in wat voor hoedanigheid ook, zal blijven doen. Dat zijn legendarische status en capaciteiten een vaste waarde zijn geworden, staat vast. En dat zal niet gauw veranderen. Niet zolang er behoefte blijft aan alleskunners, tenminste.