JAGUAR LAND ROVER ZAL PLASTICAFVAL GEBRUIKEN IN DUURZAME LUXE-INTERIEURS VAN DE VOLGENDE GENERATIE

Jaguar Land Rover works with ECONYL® nylon

Jaguar Land Rover werkt met ECONYL®-nylon aan de ontwikkeling van hoogwaardige interieurs op basis van zee- en stortafval.

De modellen van Jaguar en Land Rover van de volgende generatie zullen worden uitgerust met vloermatten en bekledingen gemaakt met ECONYL®-vezels uit gerecycleerd industrieel plastic, stofafval van kledingfabrikanten, visnetten van de kweeksector, en netten achtergelaten in de oceaan – zogenaamde ‘spooknetten’.

Dit engagement om duurzame luxe-interieurs te ontwerpen met duurzaam geproduceerde en gerecycleerde materialen kadert in de 'Destination Zero'-missie van Jaguar Land Rover. Innovatie helpt om het milieu veiliger en schoner te maken en biedt klanten tegelijk een hoogwaardige, duurzame optie.

Het geregenereerde ECONYL®-nylon van Aquafil, een wereldleider in de synthetischevezelindustrie, werd al door high-end merken van mode, sportkleding en luxehorloges gebruikt om handtassen, rugzakken, badkleding en horlogebandjes te maken.

Het nylonafval wordt door Aquafil geregenereerd van over de hele wereld. In één jaar tijd recycleert het bedrijf maar liefst 40.000 ton afval. Het recyclageproces vermindert de impact van nylon op de opwarming van de aarde met 90 procent in vergelijking met het materiaal dat uit olie wordt geproduceerd. Per geproduceerde 10.000 ton ECONYL®-grondstof worden 70.000 vaten ruwe olie uitgespaard en 65.100 ton koolstofemissie-equivalent vermeden.

In geavanceerde verwerkingscentra wordt het afval geanalyseerd, behandeld en bereid als grondstof voor een chemische fabriek, waar het nylonafval wordt teruggebracht tot zijn oorspronkelijke grondstof door middel van een chemisch verwerkingsproces, depolymerisatie genoemd. Vervolgens wordt het ruwe nylonmateriaal omgezet in het ECONYL®-garen.

Gedurende het hele proces worden andere bijproducten zoals niet-nylon, metaalmaterialen of kopersulfaat dat wordt gebruikt om te voorkomen dat zeegras op visnetten groeit, verwijderd en naar alternatieve industrieën voor recyclage gestuurd.

Het resulterende geregenereerde ECONYL®-nylonpolymeer heeft dezelfde chemische en prestatiekenmerken als de fossiele grondstof, waardoor het kan worden verwerkt tot een vezel voor matten en textiel.

Dat garen kan vervolgens worden gebruikt om vloermatten te produceren voor toekomstige modellen van Jaguar en Land Rover met als doel milieubewuster en duurzamer materiaal te gebruiken en klanten toch een hoogwaardig en slijtvast product te bieden. Dit proces helpt Jaguar Land Rover om een circulaire economie te ontwikkelen in het kader van het streven naar Destination Zero.

Range rover nylon

Adrian Iles, Senior Engineer of Interior Systems bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “Onze ontwerpers en ingenieurs engageren zich om de volgende generatie van duurzame materialen te ontwikkelen voor toekomstige modellen van Jaguar en Land Rover. We hechten veel belang aan de creatie van nieuwe duurzame materialen met de nieuwste en meest innovatieve technieken en stoffen. Afval minimaliseren, materialen hergebruiken en koolstofemissies reduceren staat centraal in onze Destination Zero-missie. Dit baanbrekende materiaalonderzoek is een van de belangrijkste manieren om dat te bereiken en maakt integraal deel uit van ons designaanbod voor onze klanten.

Eerder dit jaar werd Jaguar Land Rover voor het tweede jaar op rij gecertificeerd door het Carbon Trust, dat bevestigt dat alle activiteiten in het Verenigd Koninkrijk voldoen aan de internationaal erkende standaard voor koolstofneutraliteit PAS 2060. Samen nemen deze Britse vestigingen 77 procent van de wereldwijde autoproductie van Jaguar Land Rover voor hun rekening.

Momenteel biedt Land Rover een hoogwaardig stoffen Eucalyptus-interieur op de Range Rover Evoque, terwijl de Evoque, Range Rover en de volledig elektrische I-PACE van Jaguar worden uitgerust met optioneel Kvadrat, een hoogwaardig materiaal dat duurzame wol combineert met suèdestof gemaakt van 53 gerecycleerde plastic flessen per wagen.