THE LAST OVERLAND
Van Singapore naar Londen in 100 dagen
In 1955 zorgden de Britse student Tim Slessor en zijn team voor een absolute wereldprimeur. Ze reisden als eersten van Londen naar Singapore over land. Het leek een onmogelijke opdracht, maar ze slaagden met glans in hun expeditie die officieel de Oxford and Cambridge Far Eastern Expedition heette. Op 1 september 1955 vertrokken ze met twee Land Rovers Series I in Londen. Zes maanden later kwamen ze aan, na een onvergetelijke tocht door negentien landen.
Het inspireerde de Britse filmmaker Alex Bescoby om dezelfde reis te herhalen, zij het in omgekeerde richting. En wel met de originele Land Rover Series I die in 1955 werd gebruikt voor de expeditie. Na de trip eindigde de ‘Oxford’, zoals ze de wagen noemden, op het eilandje Sint-Helena in het zuiden van de Atlantische Oceaan. Daar geraakte hij in de vergetelheid, tot gepassioneerde Land Rover fan Adam Bennet hem in 2017 herontdekte, restaureerde en terug naar het Verenigd Koninkrijk bracht. Een jaar later schonk hij de wagen aan het team van The Last Overland voor één laatste avontuur.
Anders dan moderne terreinwagens heeft de Land Rover Series I geen elektronische hulpmiddelen, geen verwarmbare zetels, zelfs geen stuurbekrachtiging. Met deze wagen en een konvooi Defenders begon het Last Overland team aan de trip terug. De route ziet er enigszins anders uit deze keer, ook al omdat de wereldkaart ondertussen hertekend is. Geen Sovjetunie of Joegoslavië, wel landen zoals Kirgizië, Oezbekistan, Turkmenistan, China en Iran. Voor het Last Overland team betekent de trip meer dan nostalgie alleen. Initiatiefnemer en filmmaker Alex Bescoby: “Met The Last Overland wil ik aantonen dat de wereld in 2019 niet zo gevaarlijk is als mensen soms denken.”
Dat betekent niet dat The Last Overland een ‘walk in the park’ is. De wagens mogen dan wel in topconditie zijn en over de legendarische Land Rover terreincapaciteiten beschikken, de gebieden die ze doorkruisen zijn vaak uitdagend. In Nepal ploegden ze dapper door modderige bergwegen, in Kirgizië werden ze geconfronteerd met de eerste sneeuw en in India toonde de oude Land Rover Series I dat hij nog probleemloos de steile heuvels van Darjeeling kon oprijden. In Turkmenistan was het even schrikken toen een wiel loskwam van de wagen. Bescoby parkeerde de Oxford in de berm, waarop de meereizende technici een nieuw wiel monteerden. Wie op avontuur trekt, moet nu eenmaal klaar zijn voor het onverwachte. En de ervaringen die ze opdoen, zijn onbetaalbaar. Alleen aan het stuur van een Land Rover zie je de mooiste natuurlandschappen en ontmoet je mensen die je kijk op de wereld en het leven kunnen veranderen.
Naast Alex Bescoby maakten ook Nat George, kleinzoon van Tim Slessor, en de Belgische communicatiespecialiste Thérèse-Marie Becker deel uit van het internationale gezelschap dat van Singapore naar Londen trok. Ze kregen de zegen – en waardevol advies – van de 87-jarige Tim Slessor die bij het team aansloot nog voor ze Londen bereikten op 15 december. Enkele dagen daarvoor, op 12 december, hield The Last Overland karavaan halt in Autoworld Brussel. Daar werden ze verwelkomd door Belgische Defender fans.