RANGE ROVER VELAR BEHOORT TOT
DE VEILIGSTE SUV’S VOLGENS EURONCAP
De Range Rover Velar scoort hoog op vlak van design en autoveiligheid en behaalt de maximumscore van 5 sterren op de strenge EuroNCAP veiligheidstesten. Dat maakt van hem één van de veiligste SUV’s wereldwijd.
De Range Rover Velar behaalde vijf sterren in de EuroNCAP-crashtests en behoort zo niet alleen tot de meest verleidelijke luxe-SUV’s op de markt maar ook tot de veiligste, zoals trouwens elke Land Rover betaamt. Het vierde lid van de Range Rover-familie behaalde een score van 93 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden, 85 procent voor de bescherming van kinderen en 74 procent voor de bescherming van voetgangers.
Optimale veiligheidssystemen
De Velar beschikt over tal van geavanceerde rijhulpsystemen, zoals Autonomous Emergency Braking & Pedestrian Detection. Deze geavanceerde technologie detecteert dreigende frontale aanrijdingen met andere voertuigen of voetgangers en remt de wagen automatisch af. De testers van EuroNCAP bekroonden het systeem met het maximum van zes punten voor voetgangerdetectie. Door de uitstekende brotsbescherming te combineren met geavanceerde actieveveiligheidssystemen, helpt de Velar de bestuurders om ongevallen te voorkomen en biedt hij tegelijk een uitstekende passieve-veiligheidsuitrusting om de gevolgen tot het minimum te beperken wanneer een ongeval toch onvermijdelijk is.
EuroNCAP besloot: “In de tests bij snelwegsnelheden liet de autonome noodremhulp uitstekende prestaties optekenen door botsingen te vermijden of de gevolgen ervan te beperken. Bij de test met een zijdelingse barrière en de nog zwaardere test met een zijdelingse impact tegen een paal werden alle kritieke lichaamsdelen goed beschermd en behaalde de Range Rover Velar het maximum van de punten.”
Hoge score voor autoveiligheid
De Range Rover Velar behaalde een globale EuroNCAP-score van 84 procent en kan worden uitgerust met tal van geavanceerde rijhulpsystemen:
• Autonomous Emergency Braking & Pedestrian Detection gebruikt een naarvoren gerichte stereocamera om dreigende aanrijdingen te detecteren en remt de wagen automatisch en maximaal af om ongevallen te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken.
• Reverse Traffic Detection gebruikt een radar om dwarsverkeer achter de wagen te detecteren wanneer hij achteruitrijdt. Een oranje verklikker in de buitenspiegels licht op om de bestuurder te waarschuwen voor mogelijk gevaar.
• De Matrix-Laser-ledkoplampen breiden het bereik van de grootlichten uit tot 550 meter. Adaptive Front Lighting past de lichtbundel aan de stuurhoek aan, terwijl de matrixtechnologie individuele leds selectief dimt om de optimale lichtverspreiding aan te houden zonder tegenliggers te verblinden.
• Lane Keep Assist merkt wanneer de wagen onbedoeld afwijkt van zijn traject en stuurt automatisch tegen om de wagen in het midden van de rijstrook te houden.
• Driver Condition Monitor detecteert vermoeidheid bij de bestuurder door de stuur-, rem- en gasinput van de bestuurder te analyseren en de bestuurder te waarschuwen wanneer het tekenen van vermoeidheid opmerkt.
• Intelligent Speed Limiter regelt de snelheid bij wanneer de wagen een nieuwe snelheidszone in rijdt.
• Traffic Sign Recognition informeert de bestuurder over de geldende snelheidsbeperking met behulp van het meldingsdisplay in het instrumentenbord.