Sommige gezinnen volgende de gebaande paden, andere gaan hun eigen weg. De laatste zijn de Land Rover Discovery mensen.

Dit is een originele SUV. Een auto voor een eigen manier van leven.

Nieuw, maar onmiddellijk herkenbaar.

De Discovery is een product van Britse vindingrijkheid en werd bedacht te midden van politieke en economische onrust in de jaren 1980. Het team achter het ontwerp vertrouwde op creativiteit.

Tony Gilroy, managing director van Land Rover, was een voorstander van het project. Hij was ervan overtuigd dat zijn team een nieuw soort auto kon leveren voor nieuwsgierige, actieve gezinnen die samen ver wilden reizen naar alle bestemmingen.

Hij had gelijk. De Land Rover Discovery werd in 1989 geïntroduceerd ten tijde van groeiende welvaart en afname van de spanningen van de koude Oorlog en was meteen een succes.

Tony en zijn team hadden iets gecreëerd dat meer was dan de som der delen. Het model was een ster op zichzelf, ook al deelde het componenten met de Range Rover en was het ontwerp gebaseerd op de Defender.

 

Ware liefhebbers herkenden misschien de voorruit of portieren of de Command Driving Position die Range Rover rijders gewend waren, maar dit leek niet op een Range Rover. De eerste Land Rover Discovery had slechts twee portieren en geen in de voorspatborden doorlopende motorkap.

 

De naar de zijkant openende achterklep met gemonteerd reservewiel deed denken aan de Defender, evenals de dakrandruiten en de rubber matten. Toch was dit model iets nieuws.

 

De versprongen daklijn was een opvallend kenmerk en zorgde voor extra hoofdruimte voor een derde zitrij. In eerste instantie waren deze twee optionele achterste zitplaatsen naar elkaar toe gericht – ideaal voor één-op-één gesprekken.

 

Als je niet voor de extra zitplaatsen koos, was de bagageruimte uitgerust met twee opbergbakken.

Speciale graphics op de carrosserie droegen ook bij aan het onderscheidende karakter van de Land Rover Discovery, evenals de nieuwe optie van twee panoramadaken.

 

De achterklep was voorzien van een achterruit met een opvallende vorm en een reservewiel rechts van het midden. De originele Discovery was hoofdzakelijk ontworpen voor markten met stuur rechts, waardoor bestuurders gemakkelijker over hun schouder konden kijken bij het achteruitrijden; cameratechnologie in auto's was destijds nog een toekomstbeeld.

 

Bij de introductie van de Discovery 3, was het achterportier opnieuw ontworpen voor plaatsing van het stuur links. Tegelijkertijd werd het reservewiel onder de achterkant geplaats, waar het zich tegenwoordig nog steeds bevindt.

 

Vanaf het begin heeft de Discovery een onderscheidend interieur. Het origineel, ontworpen in samenwerking met Conran Design, werd gekenmerkt door allerlei nieuwe ideeën en creatieve details.

 

Het werd geïntroduceerd in de kleurencombinatie Sonar Blue – Bahama Beige werd later toegevoegd – en bevatte een bijpassende schoudertas in de middenconsole achterin.

 

In die tas met ritssluiting bevond zich de handleiding, met tips voor offroad-rijden en informatie over onderhoud en reparaties overal in de wereld. Van meet af aan maakten Discovery rijders zijn naam waar.

 

Bij de Discovery gaat het altijd over de lifestyle van uw gezin – over erop uitgaan en dingen doen. De eerste Discovery maakte dat nog duidelijker met details zoals een hemelbekleding met opbergvakken en -netten.

Het ging echter nog nooit alleen om het interieur. Vanaf het begin was er een game-changer onder de motorkap.

De nieuwe 200TDi-motor met directe brandstofinspuiting zorgde precies voor de mix van prestaties en efficiëntie waar veel gezinnen naar op zoek waren. Hoewel sommigen in plaats daarvan voor de legendarische V8 kozen.

De Land Rover Discovery was zowel robuust als praktisch in iedere vorm. Dat bewees hij door al acht jaar lang deel te nemen aan de loodzware wereldwijde Camel Trophy offroad adventure-serie.

Latere Discovery's namen deel aan de even zware G4 Challenge. De Discovery was een auto voor nieuwsgierige mensen en dit was de ultieme test.

Met de Discovery II werd in 1998 de gezinsvriendelijke vijfdeurs carrosseriestijl geïntroduceerd. Sommige van die gezinnen wilden zowel meer luxe als uitzonderlijke capaciteiten. Dat kregen ze het met het ES-model, met zijn lederen stoelbekleding en airconditioning.

Ook onderhuids is veel veranderd, met nieuwe technologie zoals Traction Control en Hill Descent Control, waardoor de Discovery offroad nog capabeler is.

Hill Descent Control is uitgegroeid tot Land Rover Terrain Response, dat in 2004 werd geïntroduceerd op de Discovery 3. Het unieke van dit systeem is dat de bestuurder kan kiezen uit een reeks opties die uitzonderlijke offroad prestaties garanderen.

Daardoor was de Discovery 3 een enorme vooruitgang. Net als het briljante industriële ontwerp, met vorm volgt functie in een uitzonderlijk aangename mate.

 

Tegen die tijd was de Discovery een populaire keuze geworden voor het Koninklijk Huis.

 

De Discovery werd aanvaard als de auto bij uitstek voor paardensportevenementen over de hele wereld en omarmd door iedereen die behoefte had aan echte trekcapaciteiten. Hij werd ook gekoppeld aan boten, raceauto's en hoogwaardige kampeeruitrusting.

 

Dit was – en is – een serieuze auto voor serieus plezier. Voor spontane uitstapjes met het hele gezin.

 

De sublieme indeling maakte de Land Rover Discovery altijd zeer ruimtebesparend. Met de derde generatie waren er voorwaarts gerichte zitplaatsen voor zeven volwassenen en de passagiers op de achterste zitplaatsen konden nu in- en uitstappen via de achterportieren in plaats van de achterklep.

 

De Discovery 4 van 2009 bracht luxe en technologie naar een nog hoger plan. Door de introductie van het optionele Surround Camera System kon over de schouder kijken bij achteruitrijden tot het verleden behoren.

 

In zijn kern bleef de Land Rover Discovery bleef een auto om mee op pad te gaan en dingen te ondernemen. Het was niet meer dan logisch dat in 2012 de productie van het miljoenste exemplaar werd gevierd met een rit van Birmingham naar Peking.

Twee jaar later vond de introductie van de Land Rover Discovery Sport plaats. De ultieme ontdekkingsreiziger voor het gezin was inmiddels zelf een familie geworden.

De Discovery Sport biedt zeven zitplaatsen in een formaat dat niet groter is dan dat van bestaande premium SUV's met vijf zitplaatsen en is, als onderdeel van een duurzaamheidsvisie van Modern Luxury-design, beschikbaar als Electric Hybrid.

Met de vijfde generatie van de Discovery werd in 2016 de nieuwe ontwerptaal van de Discovery Sport geïntroduceerd voor de zevenzitter.

Vandaag de dag combineert de Land Rover Discovery familie een uitzonderlijke ontwerpevolutie met een veelzijdig en intelligent ingedeeld interieur dat de geest van avontuur met het hele gezin belichaamt waardoor hij al meer dan 30 jaar wordt gekenmerkt.

Er is comfort en connectivity voor iedereen, met een ontwerp en technologie die de mens centraal stelt en compromisloze ruimte en gebruiksgemak.

De Discovery is een van de meest capabele en veelzijdige luxe SUV's met zeven volwaardige zitplaatsen ter wereld.

Een origineel sinds 1989, dat altijd reisplezier en samenzijn zal vertegenwoordigen.

GEMAAKT VOOR HET GEZIN

De Discovery is zorgvuldig ontworpen met het oog op het hele gezin en daardoor de ultieme gezins-SUV.

GEMAAKT VOOR HET GEZIN

De Discovery is zorgvuldig ontworpen met het oog op het hele gezin en daardoor de ultieme gezins-SUV.

ONTDEK DE DISCOVERY

Closeup of rear view Discovery on sea side

DISCOVERY

Verfijning met zeven zitplaatsen.

Discovery Sport outside of glass house

DISCOVERY SPORT

Voor uw volgende avontuur.