De expertise van Ceri Bateman heeft haar een belangrijke positie bezorgd bij het nieuwe Defender project. De Lead Digital Design Surface Engineer vormde een brug tussen de ontwerpers en technici, door de kenmerkende look van de herboren 4x4-legende te combineren met zijn onderhuidse prestaties en robuustheid.

Ceri werd van kinds af aan al gedreven door een passie voor wagens toen ze samen met haar vader motorraces ging kijken, en daarom was ze er trots op om mee te werken aan een van de meest geanticipeerde wagen in jaren. Haar impact op de Defender is duidelijk te zien: in de prachtig ontworpen, hightech koplampen.

Als ontwerper van carrosseriedelen kon Ceri werken aan alles wat een klant van zijn wagen ziet of aanraakt. Voor de koplampen van de Defender hield dit het koplampglas, de lamellen van de richtingaanwijzers en de omlijsting en kap van de hogedruk koplampsproeiers in. 

"Dit moet één geheel vormen met alle technologie erachter. En elk onderdeel heeft toleranties. Deze bestaan allemaal uit verschillende materialen, en de naden ertussen verschillen allemaal.”

"Je moet de functie van elk onderdeel weten en in samenwerking met de leveranciers ervoor zorgen dat alles op elkaar aansluit, want als één onderdeel afwijkt, dan past het niet en gaat het niet werken."

De Defender vormde een uitdaging voor de creatieve vaardigheden van Ceri en haar team op het gebied van probleemoplossing, 3D-inzicht, communicatie en aandacht voor detail. Ze slaagden erin om alle onderdelen perfect op elkaar te laten aansluiten en te laten werken zoals beoogd, terwijl alles eruitziet zoals de ontwerpers het hebben bedoeld.

"Wij proberen ons altijd te richten op het beschermen van de ontwerpintentie en zo dicht mogelijk bij het ontwerp te blijven."

Critici en klanten zijn het erover eens: de Defender is al sinds de introductie in 2019 een enorme hit. De aantrekkingskracht is duidelijk voor Ceri, die soms een Defender rijdt bij universiteitsbezoeken om de volgende generatie automotive designers te inspireren.

"Het is een leuke wagen. Hij is verfijnd, maar opwindend. Je kunt deze wagen overal voor geschikt maken en elke gewenste functie toevoegen. Deze wagen kan alles."

Defender Octa Side View
Defender Side Headlights

Ceri kwam in dienst bij JLR na haar studie autodesign.

 

"Ik denk dat ik destijds op de universiteit zo naïef was om te denken dat de verhouding tussen vrouwen en mannen bijna gelijk zou zijn. Er waren er echter maar drie in een groep van 120."

 

Dat is nu aan het veranderen. Ceri speelt een rol als lid van JLR's Women in Creative-groep die ernaar streeft vrouwelijke collega's op hun eigen voorwaarden ondersteuning en erkenning te geven.

 

"We willen dat JLR divers is om de juiste redenen. Ik heb situaties gehad waarin ik een excuusvrouw werd genoemd, en ik wil geen excuusvrouw zijn. Ik wil waardering om wat ik doe, niet omdat ik een vrouw ben."

MEER DEFENDER STORIES

supporting confident women

WOMEN EMBRACING THE IMPOSSIBLE

Bewonder de onverschrokken vrouwen die het onmogelijke omarmen met de Defender. 

Profile Photo of Emma Kowalczuk

HARMONIE IN ENGINEERING

Als Electromagnetics Chapter Lead leidt Emma een team van deskundige technici die computersimulaties gebruiken om draadloze technologie harmonieus te laten samenwerken. 

Profile photo of Deniz Yetkin

ELK DETAIL IS BELANGRIJK

Als Head of Process Chain for Vehicle Programmes is Deniz betrokken bij elke fase van de Defender om ervoor te zorgen dat de wagen innovatief is en voldoet aan de hoogste normen op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid. 

BEKIJK DE DEFENDER

Parked car in the desert

DEFENDER 130

Het ruimste interieur in zijn klasse, met plaats voor maximaal acht personen op drie zitrijen.

Side view of the parked car in the greenary

DEFENDER 110

Extra ruimte met zeven zitplaatsen en de optie van een derde zitrij.

Side view of the parked car

DEFENDER 90

U kunt kiezen uit vijf of zes zitplaatsen.

Side view of the defender

DEFENDER 110 HARD TOP

Capaciteiten voor bedrijf en avontuur.